kezdetek | készül | lelkesít | zenék | alkotók | utóélet | képek | videók | epizódok | impresszum |
---|
SÜSÜ, A SÁRKÁNY KÉSZÜLŐBEN |
---|
Ez még az első rész előkészítése idején történt. A sárkány alakjának megformálásához a döntő lökést furcsa módon egy radírtól kapta. Lévai állított be vele, egy kisfiútól orozta el. Ez a kis figura mozdította el a holtpontról az addig mindennel elégedetlen stábot. Eldöntettek az arányok, a kisgyerek mintájára, egyharmad fej, kétharmad test. Fontos volt, hogy pislogni tudjon, nyissa - csukja a száját. A másik nehéz feladatot a sárkány bőre adta. Egy rusztikus frottír szövetet festettek be sárkányzöldre, ez volt a bőre. Nagyon jól mutatott távolról, egész alakban, de egy közeli képen bizony csak egy törölközőnek hatott. Ekkor keletkeztek a „bumbuskák”. Szabó Emőke és Salgó Róza, két kiváló fiatal iparművész (a varrólányok) nevezték így ezeket a kis félgömböket, amiket az ő kreativitásuk tett hozzá a sárkány megjelenéséhez. | |
A sárkány bőrével később is csak a gond volt. Azt a frottír anyagot, amit Lévai Sándor kiválasztott, hogy abból készüljön Süsü bőre a folytatások idején már nem gyártották. Külön megrendelést kellett leadni, hogy legalább a sorozat számára szükséges mennyiséget készítsék el. Aztán a Sárkánylány már egészen más bőrt kap majd. Erről és sok más érdekességről is beszél ZSENGELLÉR MiklÓS, aki a Makett- és Bábkészítő Műhely vezetője volt, egy alábbi videóban. |
|
Maly Róbert 18 évesen került a Süsü produkcióba, s ahogy Ő maga meséli, már az első napon rangos feladatot kapott. Egyet a megoldhatatlanok közül. Az Apasárkány figurája elsőre annyira rosszul sikerült, hogy Szabó Attila nem volt hajlandó felvenni vele a jelenetet. Elképzelhetetlen volt, hogy öt nap alatt egy teljesen új figura készül. És mégis Maly felajánlotta, hogy megcsinálja, éjjel nappal dolgozott, megtanult lehetetlen helyzetekben aludni, de elkészült az új apa. A videóban emellett sok műhelytitkot árul el. Hogyan repült a lepke, ki formázta meg Süsü fejét, hogyan mozgott és hogyan lógtak rajt a bábszínészek futás közben... | |
Ez már az igazi Apasárkány, anélkül tudja nagyra tátani a száját beszéd közben, hogy látszanának benne a tűzfújást biztosító vezetékek. Maly egy billenőszerkezettel oldotta meg. |
|
1979-1984
|
|
Itt talán pont a Makett- és Bábkészítő Műhely létrehozásának szükségességéről esik szó. A Magyar Televízió teljes felsővezetése ellátogatott egy bábfilm forgatására Csapó András termelési igazgató, Megyeri Károly elnökhelyettes, Nagy Richárd elnök A háttérben Abonyi Antal operatőr, az asztal sarkánál Szabó Attila rendező |
|
Zsengellér Miklós örömmel meséli, hogy a megalakult bábműhely végre kapott két megfelelő szobát, ahol kényelmesen lehetett dolgozni és a létszám 4 főre nőtt. Dely Teréz, a bábműhely vezetője, Szabó Márti, Papp Judit és Zoób Kati dolgoztak itt. Zsengellér Miklós dolga volt kiválasztani a számos jelentkező közül a legjobbakat. Aztán a fiatal iparművészek munkája bizonyította, hogy jól sikerült a válogatás. Sokan jelentkeztek, de nem mindenki vált be, mert szeretni kellett a bábokat, ehhez a munkához a szakmai tudás mellett játékosság is kell, valami kis gyermeki öröm. Az eredmény bizonyítja, hogy Zsengellér jól választott | |
A belső gyártásban készülő Süsü részek makettjeit többek között Kemény Henrik, Rieger Rudolf, Maly Róbert, Kubcsik Gyula, Pregardt Oszkár és Fekete Árpád készítette. Sok apró kellék, mozgó makett, ablakfigurák, falba csapódó nyílvessző várt elkészítésre. Pajzsok, kardok, sisakok 10-12 cm nagyságban az alig 60 cm mozgó királyi páncélautó, Torzonborz harci szekere, a vízköpő hal és még sok minden más. Szobrászok, ötvösök, asztalosok remek munkája nyomán. | Kubcsik Gyula és Zsengellér Miklós a Süsü40+ kiállításon |
A Bábműhely vezetőjének és a munkatársak szavaiból megtudtuk, hogy a rendező, Szabó Attila szinte mindennap kiment a műhelybe azért, hogy mindent személyesen ellenőrizzen, kipróbáljon. Jó tanácsokat adott, hogy a báb ne csak szép, hanem jól használható is legyen.
Naponta beugrott Lévai Sándor is. Szabó Attila és Lévai Sándor mindketten megszállottak és maximalisták voltak, semmilyen kompromisszumot nem tűrtek el, őrületbe kergették a munkatársakat, mégis szívesen dolgoztak velük, mert tudták a végeredmény megéri. Különben meg ezek a filmesek/tévések - az igaziak - a kihívásokat szeretik, a minőségi munkát és nem megúszni akarják. |
|
Abonyi Antal operatőr a videóban elmondja mi volt az a változtatás a díszletben és a bábok mozgatásában, ami miatt a Süsü film eltér a többi bábjátéktól. |
|
Tréfás Imre fővilágosító volt a belső gyártásban készülő Süsü filmekben. Nemcsak neve, természete is tréfás volt. Mindenki, aki megszólal a videókon jó érzéssel említi a nevét. A színészek ma is csodálkoznak hogy tudott annyi figyelemmel világítani egy bábot, mintha egy nagy sztár lenne. Kis lapocskákkal irányitotta a fényt a figurára. s nem elégedett meg, amíg nem lett tökéletes. Jelenet közben pedig nézővé vált és ámulva nézte a közös munka eredményét. |
|
Az 1977. évi Kőszegi Gyermekfilmek és Gyermekműsorok Fesztiváljának szakmai vitájából idézek:
„…egy szakmai megfigyelés: gondoljanak arra hogy emlékeznek-e a paravánízű beállításokra? Hatvan percig úgy nézzük, mintha nem is paravánnal játszanák, hanem valóságos környezetben. Ez pedig olyan lelemény a rendező, díszlettervező, operatőr részéről, ami nagyon ritkán fordul elő ilyen bábokkal eljátszani a dolgot paraván előtt, mint ha csaknem rajzfilmet látna az ember. Ez egyszerűen formai rátalálás „ /Sándor György/ |
|
Singer Dezső gyártásvezető is a Süsü forgatásról mesél. A videó felvétel előtt kutatott a fiókokban és sok kincset talált. Hozott újságot, az eredeti rádiójáték ismertetőjét, irodalmi forgatókönyveket, a hozzájuk illő dossziéval és mindenekelőtt elhozta azt a képeslapot Szabó Attila elismerő szavaival, ami egy nívódíjjal is felér. |
|
Petrucz Miklós 1. rész |
Singer Dezső 2-9. rész |
A karbantartás sem volt könnyű. Palkó József szobrász és ötvös művész a 80 -as évek elején került a makettműhelybe báb mechanikusként és szobrászként. A mozgó szemű figurákat készítette többek között, s az ő feladata volt például, hogy az egyik forgatási nap reggelén egyidőben elromlott, három szereplésre váró sárkány fej belső mechanizmusát megjavítsa. |
|
Egy kis pletykázás: Az egyik részben a tűzfújás nem úgy sikerült, ahogy tervezték. Ilyen esetekben, mint pl. a tüzet okádó sárkány, tűzálló anyaggal vonják be a veszélyeztetett területeket és impregnálják a szövetet, majd a figura orrába, torkába patronokat tesznek és TŰŰŰZ! De a rendező elégedetlen volt a füst mennyiségével, azt szerette volna, ha szikrázik és füstöl mint egy gőzmozdony. Hát megkapta a magáét. És majdnem egy egész új fejet kellett építeni a sárkánynak. |
|
Süsü fodrásznál járt. Az első részben viselt lapos frizurát divatos kefére változtatta |
|
Ritka eset Szabó Attila rendező elégedett |
|
csoportkép az első rész forgatása után |
stáblista
Írta: Csukás István
Dramaturg: Takács Vera Rendezte: Szabó Attila Zeneszerző: Bergendy István Báb- és díszlettervező: Lévai Sándor Operatőr: Abonyi Antal Gyártásvezető: Petrucz Miklós, Singer Dezső Felvételvezető: Bánhalmi Anna, Nyuzó Béla, Oláh Lajos
Vágó: Balázsi Zsuzsa, Bessenyei Erzsi, Di Pol Jolanda Hangmérnök: Tóbel Béla Grafikus: Gaál Éva, Katona Gyöngyi, Makki Mari, Sáfár Márta Bábmechanikus: Rieger Rudolf Makett: Pregardt Oszkár, Maly Róbert Technikus Fekete Árpád Koordinátor: Fleiner Gábor Díszletépítő: Balázs László, Czövek János, Egenhoffer Tibor, Pugris Sándor Berendező: Fazekas Zoltán Kellék: Szabó Zsuzsa Fővilágosító: Békési Lajos, Tréfás Imre Színes technika: Szabó László Segédoperatőr: Sárközy András, Szirmai Béla Vágóasszisztens: Balázsi Zsuzsa, Révész Márta, Tátrai Eszter Pirotechnika: Varsányi Attila Naplóvezető: Dr. Nagy Györgyné Rendezőasszisztens: Cs. Farkas Mihály, Frankó Zsuzsa, Hegedűs Anikó, Östör Zsuzsa, Réti Kata Fényképek: Kempfner Zsófia, Lippai Ágnes, Szilágyi Mariann, Zih Zsolt Lézertechnika: Multimédia Stúdió Zenei rendező: Victor Máté A bábok és díszletek az MTV díszletgyártó üzemének műhelyeiben készültek. |
A Hatoscsatorna Nagykörút c. műsorában Dombóvári Gábor vendége voltam és Süsüről beszélgettünk. A vendégség részletei ITT |
kezdetek | készül | lelkesít | zenék | alkotók | utóélet | képek | videók | epizódok | impresszum |
---|
vissza a születéshez_________________________________________ tovább a lelkesítés oldalra